#17 Frans Fransson

 #17 Frans Fransson

”Spelar man inte med öppna kort – förr eller senare kommer man bli genomskådad”

Exakt hur viktigt är det att ha ett starkt varumärke för att bli framgångsrik som ishockeyförening och förstår klubbarna egentligen vikten av just den frågan?

I det sjuttonde avsnittet av Mjörnbergs Trashtalk slog jag mig ner tillsammans med sportmarknadsföraren Frans Fransson från Caddie Sport & Business för att gräva djupare i just sådana frågeställningar.

Det mynnade ut i ett samtal om hur ideellt arbete aldrig får bli en ursäkt för att agera oproffsigt, om det egentligen är viktigt att ha ett hemvävt lag och vad framtvingad värvningshets och tiggande av pengar från kommunala politiker kan leda till.

Vi diskuterar hur onödigt det egentligen är av klubbar att slentrianmässigt jobba med tillrättalagda klyschor och dimridåer istället för att lägga korten på bordet, slår fast att kultur och tradition inte nödvändigtvis behöver vara viktigt för att kunna bygga ett starkt varumärke och att det inte räcker att bara prata om det sportsliga utan att det blir allt viktigare att också ha ett samhällsengagemang.

Fransson hyllar Kirunas hbtq-satsning och funderar kring eventuella baktankar med den, vi diskuterar Växjös och Tingsryds helt olika men framgångsrika sätt att arbeta med sitt varumärke, filosoferar kring hur en loosermentalitet i vissa fall kan vara något positivt och funderar kring om det inte vore en bra idé att flytta Mörrums hockeylag till Karlshamn.

Bland väldigt mycket annat i ett fullmatat samtal om vad ett bra varumärke för en ishockeyförening egentligen är. Ni hör det på iTunes, Acast, i andra lämpliga poddappar eller här:

Play

Mikael Mjörnberg

Journalist, skribent, proffstyckare

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *